آیین اختتامیه «نخستین رویداد ملی طراحی و ساخت خودروی پرنده برگزار شد

 | تاریخ ارسال: 1402/7/13 | 


آیین اختتامیه «نخستین رویداد ملی طراحی و ساخت خودروی پرنده» با حضور دکتر رهایی سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر،  دکتر اقبال  شاکری نماینده مجلس شورای اسلامی، دکتر حسنعلی حق‌شناس مدیر توسعه مؤسسه دانش بنیان برکت و مهندس امیر شیخ دبیر رویداد برگزار شد.
 
سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر: 
تصمیم گیری های کلان کشوری باید مبتنی بر اتاق های فکر باشد

سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر بر ضرورت اتخاذ تصمیم گیری های مهم و کلان کشوری در اتاق های فکر تاکید کرد و گفت: خوشبختانه کشور به این نتیجه می رسد که ضمن بها به این اتاق های فکر، کارها را به این اتاق های فکر واگذار کند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر علیرضا رهایی در اختتامیه نخستین رویداد ملی طراحی و ساخت خودروی پرنده که درسالن اجتماعات ساختمان فارابی برگزار شد، بر ضرورت تشکیل اندیشکده ها و اتاق های فکر در دانشگاه ها تاکید کرد و گفت: ممکن است ما تشکیل این اندیشکده ها و واگذاری کارها به این مرکز را دیر هنگام شروع کردیم اما خوشبختانه کارها در این زمینه به خوبی پیش می رود و جایگاه خوبی پیدا می کند.
وی در ادامه تصریح کرد: اگر قرار است تصمیم گیری های مهم و کلان در کشور مبتنی بر فکر باشد تشکیل اتاق های فکر می توانند نقش خیلی مفید، ارزنده و موثر را ایفا کنند. خوشبختانه کشور هم کم کم به این نتیجه می رسد که باید به این اتاق های فکر بها و از آنها پشتیبانی نماید و کارها را به این اتاق ها واگذاری کند.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار کرد: طرح ساخت خودروی پرنده نیز طرحی بسیار جاذب و خوب است. با توجه به نیازهایی که ما در کلان شهرها داریم و در کنار سایر ضرورت ها و مباحثی که در حالت بحران پیش می آید، ساخت خودرو های پرنده در کشور می تواند جایگاه پیدا کنند. 
به گفته این استاد دانشگاه، اینکه به این فکر افتادند یک مسابقه و روندی برگزار کنند که افراد و گروه های فعال طرح های خود را برای ساخت  خودروهای پرنده ارائه کنند شروع خیلی خوبی است.
دکتررهایی ادامه داد: آنچه که ما در کشور و دانشگاه صنعتی امیرکبیر در زمینه های مختلف اعم از مباحث رباتیک تجربه کردیم مربوط به گذشته است.  به طوریکه که آن زمان کسی در این زمینه حتی آشنایی اولیه را نداشت و نمی دانستند ربات ها چه خدماتی می توانند ارائه دهند و چه گشایش هایی ایجاد خواهند کرد. خوشبختانه این امر نیز با ایجاد گردهمایی ها و مسابقات اولیه شروع شد و افراد جمع شدند و در این زمینه ابتکارات و ایده های خود را ارائه کردند تا اینکه ما بعد از یک دهه دوره های کارشناسی ارشد رباتیک را در دانشگاه راه اندازی کردیم. ضمن اینکه تیم های ما توانستند موفقیت های خوبی در سطح ملی و بین المللی کسب کنند.
سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطر نشان کرد: استعدادهای بسیار خوب و شگرفی در کشور داریم باید زمینه بروز این استعدادها فراهم شود و برگزاری این نوع مراسم ها و رویدادها می تواند یکی از زمینه های بروز این استعدادها به شمار برود.


مصوبات مجلس برای طرح‌های پیشران/ماموریت ۲ وزارتخانه برای تعریف چارچوب اندیشکده‌ها


نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش اندیشکده‌ها گفت: در برنامه هفتم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را موظف کردیم که چارچوب تشکیل اندیشکده‌ها را در حوزه‌های مختلف ظرف یک‌ سال تنظیم کنند.
دکتر اقبال شاکری در این مراسم با تاکید بر اینکه خودروی پرنده موضوعی است که هم‌اکنون در سطح دنیا مطرح شده است، افزود:  اندیشکده سیساستگذاری امیرکبیر، مرکز نوآوری معراج و یک شرکت مهندسی دست به دست هم دادند و این رویداد را رقم زدند.
وی با تاکید بر اینکه خوشبختانه حضور خوبی در این زمینه صورت گرفته است، اظهار کرد: یکی از محورهای کلان دانشگاه صنعتی امیرکبیر که به عنوان راهبردهای کلان توسعه و پروژه‌های کلان پیشنهاد کرده بود، ادامه همین مسیر بوده است و امیدواریم برگزاری چنین رویدادهایی، فتح بابی برای اجرای طرح‌های پیشران باشد.
نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر نقش مؤثر فرهیختگان جوان در حوزه‌های صنعتی و اندیشکده‌ها، خاطر نشان کرد: امیدواریم از این دست موضوعات در اندیشکده سیاست‌گذاری امیرکبیر با حضور فارغ‌التحصیلان دانشگاه در کشور توسعه یابد.
دکترشاکری افزود: چندین اندیشکده در موضوعات مختلف پیشرو هستند و این اندیشکده‌ها اقدامات لازم را روی چندین قانون در مجلس انجام دادند.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: نقش اندیشکده‌ها در تامین شرایط و بسترهای حمایتی و سیاستگذاری بسیار مؤثر است؛ از این رو در برنامه هفتم، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را موظف کردیم که چارچوب تشکیل اندیشکده‌ها را در حوزه‌های مختلف ظرف یک‌سال تنظیم کنند.
نماینده مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: امیدواریم این اتفاقات سرمنشأ توسعه و تحول فناوری در کشور باشد.

 
توجه به فناوری‌های آینده دلیل برگزاری رویداد ملی خودروهای پرنده

دبیر اولین رویداد طراحی و ساخت خودروی پرنده، دلیل ساخت این نوع خودروها در کشور را علی رغم وجود چالش‌هایی برای ساخت خودروهای زمینی، توجه به فناوری‌های آینده دانست.
امیر شیخ، دبیر رویداد ملی طراحی و ساخت خودروی پرنده، حمل و نقل، گردشگری، امداد و نجات و اورژانس را از کاربردهای خودروهای پرنده نام برد و گفت: یکی از چالش‌های اصلی توسعه خودروهای پرنده، سبک سازی و ایمنی است تا بتوان از این خودروها در حوزه شهری، بهره‌برداری شهری را متصور بود.
وی ادامه داد: این حوزه دارای سرریزهای فناوری در حوزه‌هایی چون مواد، باتری، موتورهای الکتریکی و هوش مصنوعی است و در کشور نیز مجموعه‌ها و شرکت‌هایی هستند که علاقه مند به فعالیت در حوزه خودروهای پرنده بودند؛ از این رو اقدام به برگزاری این رویداد کردیم.
شیخ ادامه داد: در این رویداد ۲۸ تیم از سراسر کشور ثبت نام کردند و در نهایت ۱۱ تیم از ایده‌های خود دفاع کردند و در این مراسم از ۳ تیم تقدیر شد.
دبیر اولین رویداد ملی طراحی و ساخت خودروی پرنده با طرح این سؤال که چرا وقتی کشور در زمینه خودروهای زمینی چالش دارد، به سمت مسابقات خودروی پرنده حرکت شده است، گفت: ما باید به فناوری‌های آینده توجه داشته باشیم و لازم است از امروز به آنها توجه کنیم.
دکتر حسنعلی حق شناس مدیر توسعه موسسه دانش بنیان برکت نیز در این مراسم بر ضرورت  حمایت از چنین طرح هایی تاکید کرد.
نخستین رویداد ملی طراحی خودروی پرنده با هدف گسترش حمل و نقل پیشرفته در دانشگاه صنعتی امیرکبیر از شهریور سال گذشته آغاز شد. این رویداد در دو بخش هم زمان برگزار شده است؛ بخش اول شامل مسابقه طراحی و ساخت مدل کوچک مقیاس در راستای ایجاد فضای رقابتی علمی در جامعه دانشگاهی و صنعتی کشور است.
بخش دوم، مجموعه‌ای از اقدامات ترویجی شامل اجرای برنامه‌های رسانه‌ای و برگزاری نشست‌های تخصصی پیرامون رفع موانع بهره‌برداری از صنعت هوانوردی عمومی و تاکسی هوایی در کشور است.
در فاز اول، طراحی مفهومی وسیله مورد نظر، توسط شرکت کنندگان انجام شد. طراحی فرآیندهای مسابقاتی، حاصل ۹ ماه مطالعه و مشورت با اساتید و صاحبنظران این حوزه توسط تیم برگزاری رویداد صورت گرفته است.
پس از پایان ثبت‌نام، آموزش و هدایت تیم‌های شرکت کننده توسط اساتید شروع شد. بعد از دریافت پروپوزال و گزارش‌های پیشرفت، گزارش و ارائه نهایی توسط تیم‌ها، اعضای هر تیم برای دفاع از طرح خود در جلسه‌ای با حضور داوران، نمایندگان نهادهای ذی ربط و سرمایه‌گذاران حاضر شدند.در نهایت پس از داوری طرح‌ها، تیم‌های برتر مشخص شدند.
تقدیر از سه تیم برتر رویداد به همراه «رونمایی از طرح ساخته شده» توسط یکی از تیم‌های حاضر از برنامه‌های جنبی این رویداد است.
در این آئین علیرضا عبدالهی به نمایندگی تیم شوق پرواز به عنوان نفر اول، محمدامین فرهمندفر به نمایندگی تیم کندو به عنوان نفر دوم و یسنا ملازاده به نمایندگی تیم سیرنگ به عنوان نفر سوم معرفی و تقدیر شدند.