تاکید سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر بر ضرورت توسعه و پشتیبانی از بازدیدهای صنعتی دانشجویان

 | تاریخ ارسال: 1402/10/10 | 
 
سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر بر ضرورت توسعه و پشتیبانی از بازدیدهای صنعتی دانشجویان تاکید کرد و گفت: یکی از تکالیف انجمن‌های علمی دانشگاه برنامه‌ریزی و برگزاری بازیدهای علمی برای ارتقای سطح اطلاعات دانشجویان است که بدانند در هر رشته چه نوع هدف‌هایی دنبال می‌شود و آن رشته چه امکاناتی دارد و چه اقداماتی در آن حوزه انجام می شود.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکترعلیرضا رهایی در مراسم گردهمایی انجمن‌های علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، بر ضرورت حمایت و ایجاد بستر مناسب رشد از انجمن‌های علمی دانشجویان تاکید کرد و گفت: آنچه که ما در این چند دهه با آن سر وکار داشتیم این است که انجمن‌های علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر جز موفق‌ ترین انجمن‌ها در سطح کشوری و بین المللی بوده است ما در دهه ۹۰ یعنی سال‌های بین ۸۰ تا ۹۴ مکرر انجمن‌های علمی ما در مسابقات مختلف بین المللی در کشورهای اروپایی، آفریقا و آمریکا و آسیایی شرکت کردند و هر جایی ورود داشتند جایگاه خوبی را کسب کرده و جوایز خوبی دریافت کردند و شایستگی‌های خود را نشان دادند.
وی در ادامه تصریح کرد: توصیه من به دانشجویان ورودی جدید این است که سعی کنند رفت و آمد و همکاری نزدیک و خوبی با مجموعه‌های علمی داشته باشند و اوقات فراغت خود را در این انجمن‌ها سپری کنند.
سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاکید کرد: اولین برنامه‌ای که ما در انجمن‌های علمی داریم برگزاری مسابقات علمی است مسابقات علمی چه در سطح دانشگاه، دانشکده، ملی و بین‌المللی روش خوبی برای بهتر فکر کردن و بیشتر فکر کردن است  در واقع خود انجمن‌های علمی نیز مکانی برای تفکر بیشتر برای زمینه‌سازی، ایده سازی و توسعه فعالیت‌های علمی است.
رهایی ادامه داد: در مسابقات علمی فضای رقابتی خوبی شکل می گیرد تا افرادی که  علاوه بر استعداد، انگیزه لازم را برای کارهای علمی دارند، بتوانند ظرفیت خود را به بهترین وجه نشان دهند به این جهت دانشگاه برای برگزاری این مسابقات ارزش خاصی قائل است. همانگونه که تاکید کردم تیم‌های انجمن‌های علمی ما که در گذشته حضور جدی داشتند نشانه‌ای از سرمایه گذاری‌هایی است که دانشگاه در این زمینه انجام می دهد.
سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تاکید بر اینکه باید حمایت‌های خود از انجمن‌های علمی توسعه بدهیم، گفت: اگر انجمن‌های علمی ما در معرض مسایل و مشکلات قرار بگیرند می توانند بهترین و با کیفیت ترین راه حل‌ها را برای حل مسایل ارائه بدهند. بنابراین این حوزه زمینه‌های گسترده تری در آینده خواهد داشت.
وی همچنین بر ضرورت اهمیت به بازدیدهای علمی در انجمن‌ها تاکید کرد و خاطر نشان کرد: همه دانشجویان وارد محیط علمی شده اند اما شاید دورنمای کلی یعنی اهداف رشته به خوبی برای آنها ترسیم نشده باشد. یکی از تکالیف انجمن‌های علمی دانشگاه برنامه ریزی و برگزاری بازیدهای علمی برای ارتقای سطح اطلاعات دانشجویان است که بدانند در هر رشته چه نوع هدف‌هایی دنبال می شود و آن رشته چه امکاناتی دارند و چه اقداماتی در آن حوزه انجام می شود. من این بازدیدها را در سطح کشوری نیز تعریف خواهم کرد. بنابراین برگزاری این بازدیدها و مشارکتت دانشجویان برای تک آنها با اهمیت است.
رهایی افزود: ما در دانشگاه صنعتی امیرکبیر حمایت‌های لازم را برای پشتیبانی از بازدیدهای صنعنی انجام خواهیم داد.
سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر همچنین در خصوص اهمیت سخنرانی‌های علمی نیز گفت: ما جمع بسیار بزرگی از متخصصین در کشور داریم که بخشی از آنها از فارغ  التحصیلان این دانشگاه هستند، ما می توانیم از ظرفیت آنها برای حضور در جمع دانشجویان دعوت کنیم تا تجربیات خود را برای دانشجویان انتقال دهند. حتی می توانیم از متخصصان خارجی نیز برای دعوت از دانشگاه استفاده کنیم.
وی همچنین به شاخص جهانی نوآوری در یک دهه گذشته اشاره کرد و خاطر نشان کرد: من گزارشی در این زمینه داشتم تا اتفاقات مباحث نوآوری در سطح دنیا را بررسی کنم در این گزارش اشاره شده بود که کشور ما نسبت به رده ۱۰ سال پیش خود ۵۱ پله صعود کرده و جایگاهش ارتقا یافته است و  از نظر ثبت اختراعات و تولیدات علمی نیز رشد خوبی را بدست آورده است. اما در این شرایط دانشگاه صنعتی  امیرکبیر طی سه سال اخیر از حیث ثبت اختراع خارجی و بین‌المللی در بین دانشگاه‌های صنعتی رتبه اول و در بین دانشگاه‌های داخلی نیز رتبه دوم را کسب نمود و این باعث افتخار ما است.

سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر یادآور شد: الان شعاری در سطح جامعه شکل گرفته است که بر اساس آن به اقتصاد دانش بنیان اشاره می کنیم وبعد از آن قالب کلی خارج شده و صنعت دانش بنیان را مطرح می کنیم، به این معنی که ما صنعت و فکر کردن مبتنی بر دانش نیاز داریم، امروز کشوری می تواند موفق باشد که همه مبانی فکری خود را بر اساس دانش ترسیم کرده باشد. بنابراین ما نیازمند این هستیم که همه فعالیت‌های خود را  بر اساس یک تفکر علمی تدوین کنیم در این زمینه اگر تلاش کنیم موفقیت‌های خوبی خواهیم داشت.
رهایی در پایان تاکید کرد: ما در دانشگاه صنعتی  امیرکبیر در این سه ماه گذشته قرارداد ملی در حوزه هوش مصنوعی منعقد کردیم و بر اساس آن دانشگاه مسئول برنامه ریزی مبتنی بر هوش مصنوعی انتخاب شد و بودجه خوبی کسب کرد تا مباحث مربوط بر هوش مصنوعی را برنامه ریزی کند. این امر صرفا به هوش مصنوعی  محدود نمی شود و ما می توانیم در همه رشته‌ها این سیاست را اجرایی کنیم.