سرپرست دانشگاه تاکید کرد؛ ایجاد رشته‌های مرتبط با نیازهای استان هرمزگان در پردیس جامع دریا ساحلی / احیا ردیف بودجه مسکوت مانده پردیس

 | تاریخ ارسال: 1402/10/27 | 


سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تاکید بر اینکه این دانشگاه امکان ایجاد رشته‌های مرتبط با نیازها در استان هرمزگان را دارد گفت: این مهم با ایجاد زیر ساخت‌ها و همکاری اعضا هیات علمی محقق می‌شود.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اولین نشست شورای عالی راهبردی پردیس جامع دریا ساحلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با حضور استاندار هرمزگان، رئیس و معاونین دانشگاه، نمایندگان مجلس و شورای شهر بندرعباس و مدیرعاملان صنایع استان در محل پردیس دریا ساحلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در بندرعباس برگزار شد.
در این نشست، دکتر علیرضا رهایی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه این دانشگاه همواره به واسطه استانداردهای بالای آموزش و پژوهش جزو دانشگاه¬های برتر کشور بوده است، گفت: به واسطۀ این جایگاه خاص، دانشگاه صنعتی امیرکبیر امکان ایجاد و پشتیبانی رشته‌های مختلف در استان و همچنین رشته¬های نوین و میان رشته‌ای را دارد.
وی تأکید کرد: لازم است مشارکت استان در برنامه‌ریزی و پیگیری فعالیت‌های این دانشگاه در استان هرمزگان و سواحل جنوبی افزایش یابد.
رهایی با اشاره به فعالیت‌های دانشگاه در حوزه‌هایی چون دریایی، هوش مصنوعی و هوافضا اظهار کرد:  یکی از علل ایجاد شورای عالی لزوم مشارکت استان در برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌های دانشگاه در جنوب کشور است و لازم است رشته ‏های جدید در پردیس دریاساحلی متناسب با نیازهای استان و سواحل جنوبی تعریف شود.
سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر به قابلیت‌های ویژه دانشگاه صنعتی امیرکبیر در تدوین و ایجاد رشته‌های میان رشته‌ای در حوزه‌های  مورد نیاز استان اشاره و خاطر نشان کرد: این توسعه به پشتوانه کلیه زیرساخت‌ها و اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در تهران، ماهشهر و کیش در پردیس جامع دریاساحلی دانشگاه حاصل خواهد شد.
مفهوم توسعه سواحل جنوبی
در این نشست سیدجواد معتمدی سده، موسس و پیشکسوت آموزش عالی دریایی کشور با مروری بر تاریخ تمدن ایران در چند قرن اخیر و جایگاه خطۀ جنوب کشور و رابطۀ ایران در سواحل خلیج فارس و دریای عمان با دریا و دریانوردی، افزود: ابرچالش‌هایی در فلات مرکزی ایران به دلیل تغییرات اقلیمی و همچنین رشد فناوری‌های نوین در مدیریت و تعدیل محیط زیست در مناطق گرمسیری کشور مخصوصاً در سواحل جنوب وجود دارد.
وی اظهارکرد: موضوع توسعۀ سواحل جنوب کشور، محرومیت زدایی نیست، بلکه استان‌های ساحلی کشور امروزه ناجی تمدن ایران زمین هستند و انتقال صنایع و هسته‌های تمدنی به سواحل جنوب کشور راه نجات و راه حل رفع ابرچالش‌های امروز کشور در تمامی حوزه هاست.

احیا ردیف بودجه اختصاصی پردیس

احمد مرادی نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست، با بیان اهمیت تشکیل شورای عالی راهبردی و ظرفیت‌های بی نظیر استان در حوزه اقتصاد دریا، اظهار کرد: نقش‌آفرینی دانشگاه در تحقق بندهای سیاست‌های کلی توسعه دریامحور، مخصوصاً بندهای ۴ و ۶ این سیاست‌ها بسیار مهم است و در این راستا محوریت دانشگاه صنعتی امیرکبیر در تدوین طرح جامع توسعه دریامحور باید مد نظر قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: ایجاد ساختارهای مالی مناسب برای پشتیبانی از ارتقا دانشگاه صنعتی امیرکبیر در استان نیز لازم است و می‌بایست، ردیف بودجه فرعی این پردیس که چندین سال مسکوت مانده است، احیا شود و این موضوع باید از سوی اعضای شورای عالی در اولویت قرار گیرد.
مرادی تأمین منابع لازم و استفاده از ابزارهای موثر برای توسعه آموزش را از الزامات این توسعه عنوان کردند و افزودند: لازم است ساختار این پردیس نیز متناسب با توسعۀ مد نظر بازنگری شده و ارتقا یابد.

 
ایجاد پردیس دریاساحلی

سلمان ضربی مدیرعامل مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) نیز با اشاره به کمبود نیروی انسانی متخصص در استان، تاکید کرد: بهره‌گیری از روش‌های مدیریتی نوین از جمله روش‌های نوین جذب سرمایه ضروری است و دانشگاه زیرساخت مناسبی برای آموزش و پژوهش در راستای رفع این کمبودها است و از این شورا درخواست می‌شود پردیس دریاساحلی ایجاد و در آن دوره‌ها و رشته‌های متناسب با این نیازها ایجاد شود.
وی تعریف پژوهش‌های مرتبط با چالش‌های ساختاری صنایع را از اولویت‌های این پردیس جدید دانست  و گفت: در این زمینه پیشنهاد می‌شود ارتباط دانشگاه و ایزوایکو در آموزش و پژوهش از طریق تعریف پروژه‌ها و دوره‌های مشترک گسترش یابد.
در این جلسه همچنین علیرضا جعفرپور مدیرعامل پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس نیز به کمبود نیروی متخصص بومی اشاره و تاکید کرد: لازم است دانشگاه از طریق ارائه دوره‌ها و رشته‌های مرتبط با نفت و پالایش در راستای ارتقا و توانمندسازی مردم بومی استان جهت فعالیت هرچه بهتر آنها در مجموعه‌های پالایش اقدام کند.
حسین عباس نژاد مدیر کل اداره بنادر و دریانوردی نیز به بیان لزوم ارتقا نیروی انسانی حوزه بنادر و دریانوردی اشاره و خاطرنشان کرد: لازم است زیرساخت‌های نرم افزاری برای توسعه صنایع مرتبط با بنادر و دریانوردی فراهم شود و در این راستا آمادگی لازم برای همکاری با دانشگاه وجود دارد.
 مهدی دوستی استاندار هرمزگان، بر اهمیت توسعه رشته‌های دریایی، رشته‌های مرتبط با صنایع فولاد و رشته‌های مرتبط با صنایع نفت و پالایش در استان تاکید کرد و یادآور شد: علاوه بر نیازهای سخت افزاری و لزوم تربیت مهندسین توانمند، لازم است به حوزه‌های نرم صنایع از جمله مسائل مدیریتی و حقوقی و مدل‌های اقتصادی متناسب با نیازهای استان پرداخته شود و دانشگاه در این حوزه‌ها ورود کند تا سرمایه‌های انسانی لازم در سال‌های آتی تربیت شده و همچنین ظرفیت‌های پژوهشی و صنعتی دانش بنیان استان توسط دانشگاه ارتقاء یابد.
وی پیشنهاد کرد که دانشگاه در مجامع استان مشارکت فعالانه‌تری داشته باشد و تعریف صورت مساله‌های مشخص در استان در دستور کار قرار گیرد تا دانشگاه با تفکر و پیشنهاد راهکارهای علمی، استان را در رفع چالش ها همراهی کند.

نتایج جلسه:
در این جلسه مقرر شد پردیس جامع دریاساحلی احیا و توسعۀ رشته‌های دریایی مانند مهندسی دریا، مهندسی کشتی (موتور)، هیدرومکانیک، حمل و نقل دریایی، مدیریت‌های دریایی و حقوق دریایی را در دستور کار قرار دهد.
علاوه برآن دانشگاه نسبت به ارائۀ رشته‌های مورد نیاز نفت و پالایش، مانند رشته‌های طراحی فرایند، مهندسی کاتالیست، پدیده انتقال و صنایع پالایش و پتروشیمی و همچنین رشته‌های مورد نیاز فولاد مانند رشته‌های خوردگی و حفاظت از مواد، شناسایی و انتخاب مواد، و مهندسی مواد گرایش شکل دادن فلزات اقدام کند.
در این راستا مقرر شد اعضای شورا، دانشگاه را در رفع موانع و تأمین الزامات این توسعه همراهی کند. همچنین مقرر شد جلسات شورای عالی پردیس جامع دریاساحلی بصورت دوره‌ای هر سه ماه یک بار برگزار شود و مصوبات جلسات توسط مدیران نهادهای عضو تا حصول نتیجه پیگیری شود.