توسط محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر محقق شد؛ دستیابی به الکترودهای منعطف با رسانایی قابل قبول جهت جایگزینی فلزات در نانوژنراتورهای پوشیدنی

 | تاریخ ارسال: 1399/6/22 | 
محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر در تلاش هستند الکترودهای منعطف با رسانایی قابل قبول جهت جایگزینی فلزات تولید کنند که در نانوژنراتورهای پوشیدنی کاربرد دارد.
 
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، زهره معرف فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح «تولید الکترود منعطف مبدل پیزوالکتریک PVDF/ZnO بر پایه ترکیبات نانوکربنی» گفت: جایگزین ساختن الکترودهای فلزی به ویژه فویل‌های آلومینومی مورد استفاده در نانوژنراتورهای پیزوالکتریک، با الکترودهای منعطف، قابل پوشش و ایمن کربنی به منظور ساخت سازه‌ای برای برداشت انرژی‌ محیطی و تولید انرژی الکتریکی با قابلیت کاربرد در منسوجات و پوشاک از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی بیان کرد که در این راستا پروژه تولید الکترودهای منعطف کاربردی تعریف شد. همچنین خاطر نشان کرد که: این تحقیق گام‌ نخست تولید و تجاری‌سازی نانومبدل‌های پیزوالکتریک پوشیدنی به حساب می‌آید.
وی با اشاره به نتایج این پروژه گفت: در گام‌های بعدی، به کمک فرآیندهای تکمیلی می‌توان از این نانوژنراتورهای پوشیدنی برای کاربردهای پزشکی، نظامی، ورزشی و حتی مُد استفاده کرد.
معرف عنوان کرد: ایده اولیه این تحقیق به جهت نیاز به تولید الکترودهای منعطف و قابل پوشش در ساخت برداشت‌کننده‌های انرژی منعطف و پوشیدنی بویژه نانوژنراتورهای پیزوالکتریک مطرح شد که پس از مطالعات اولیه و بررسی تحقیقات انجام شده در این زمینه، مواد نانوکربنی در ترکیب با پلیمر پیزوالکتریک با ویژگی‌های مورد انتظار، برای این پژوهش انتخاب شدند.
وی با بیان اینکه طی این پروژه، بهترین سازه از لحاظ رسانایی الکتریکی، انعطاف‌پذیری و استحکام تعیین شد، افزود: هدف اصلی این تحقیق دستیابی به ‌ الکترودهای منعطف با رسانایی قابل قبول جهت جایگزینی فلزات است.
فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطر نشان کرد: چالش اصلی این طرح، رسانایی کمتر ترکیبات نانوکربنی در مقایسه با فلزات است. بنابراین دستیابی به درصد مناسب ترکیبات نانوکربنی که بتواند رسانایی الکتریکی مورد نظر را فراهم کرده و قابلیت کاربرد در البسه و پوشاک را داشته باشد یکی از مشکلات این طرح به شمار می‌رود.
وی با اشاره به کاربرد این پروژه خاطر نشان کرد: نتیجه‌ این تحقیق در صنایع مختلف مانند نظامی، پزشکی، ورزشی و ... کاربرد دارد. به عنوان مثال می‌توان با استفاده از این سازه‌ها در پوشاک نظامی، انرژی الکتریکی مورد نیاز سرباز را فراهم کرد.
وی با تاکید بر اینکه با توجه به کاربردهای آتی نانوژنراتور، انجام فرآیندهای تکمیلی روی محصول لازم است تا بتوان به مراحل نیمه صنعتی یا حتی صنعتی دست یافت، خاطر نشان کرد: این طرح در ساخت نانوژنراتورهای پیزوالکتریک منعطف و پوشیدنی با قابلیت تبدیل کنش‌های مکانیکی به انرژی الکتریکی کاربرد دارد.