رئیس اداره استعدادهای درخشان و المپیادهای دانشگاه صنعتی امیرکبیر؛ اعلام جزئیات آیین نامه‌های مربوط به دانشجویان ممتاز

 | تاریخ ارسال: 1399/12/3 | 
مهندس طاهره سیدنا رئیس رئیس اداره استعدادهای درخشان و المپیادها دانشگاه صنعتی امیرکبیر جزئیات آیین نامه های مربوط به دانشجویان ممتاز اعلام کرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، رئیس اداره استعدادهای درخشان و المپیادها دانشگاه صنعتی امیرکبیر جزئیات آیین نامه های مربوط به دانشجویان ممتاز، اعم از نحوه تغییر رشته، تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاهی و اخذ ۲۰ واحد درسی در مقطع کارشناسی، ارائه تسهیلات ویژه آموزشی و مالی به دانشجویان هر سه مقطع دانشگاه، دریافت بورس ممتازی امیرکبیر و پذیرش دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری بدون شرکت در آزمون ورودی را تشریح کرد.
*تحصیل همزمان در دو رشته در کارشناسی:
دانشجویان ممتاز معرفی شده از سوی سازمان سنجش(ممتاز ورودی) باید در پایان نیمسال چهارم با حداقل ۶۰ واحد گذرانده دارای معدل کل بالای ۱۷ + داشتن معدل ترمی بالای ۱۷ در دو ترم از چهار ترم اول یا معدل دروس اختصاصی و پایه در هر ترم باشند.
براساس این آیین نامه، دانشجویان ممتاز دانشگاهی نیز باید حداقل ۶۰ واحد درسی را گذرانده و دارای معدل کل بالای ۱۷در پایان نیمسال چهارم باشند و دارای معدل ترمی بالای ۱۷در سه ترم از چهار ترم اول یا معدل دروس اختصاصی و پایه در هر ترم باشند.
*تغییر رشته دانشجویان کارشناسی:
هدف از اجرای این آیین نامه ارتقای کیفیت آموزشی و ایجاد انگیزه برای انتخاب این دانشگاه برای دانشجویان ورودی جدید و دانش آموزانی است که به هر دلیل موفق به کسب رتبه خوب در آزمون ورودی دانشگاه ها نشده اند.
طبق آیین نامه تحصیل همزمان در دو رشته، دانشجویان واجد شرایط دو رشته ای می توانند به جای تحصیل همزمان در دو رشته، تغییر رشته دهند.
۱-دانشجویان ممتاز ورودی با داشتن میانگین بالای ۱۷ در دروس پایه و اختصاصی و گذراندن حداقل ۲۵ واحد دروس پایه و اختصاصی، پس از نیمسال دوم.
۲-سایر دانشجویان با معدل بالای ۱۷ در سه نیمسال اول و ۴۵ واحد گذرانده که حداقل ۳۰ واحد آن دروس پایه و اختصاصی باشد، پس از نیمسال سوم.
۳-دانشجویان واجد شرایط دو رشته ای زیر پس از پایان نیمسال چهارم:
الف- ممتاز ورودی با داشتن معدل کل بالای ۱۷+ معدل بالای ۱۷ در دو نیمسال از چهار نیمسال اول.
ب- ممتاز دانشگاهی با داشتن معدل کل بالای ۱۷+ معدل بالای ۱۷درسه نیمسال از چهار نیمسال اول.
برای دانشجویان ورودی ۹۸: اگر معدل ترم اول ۹۸ زیر ۱۷ باشد ولی در ترم اول و دوم ۹۹ معدل بالای ۱۷کسب شود و معدل کل هم در پایان ترم دوم ۹۹ بالای ۱۷ باشد باید طبق آیین نامه تحصیل همزمان در دورشته واجد شرایط باشند و با توجه به این که فقط دو معدل بالای ۱۷ کسب شده است باید این دانشجویان جزو ۱۰ درصد برتر (طبق تعریف زیر) در بین دانشجویان هم رشته و هم ورودی خود باشند.  
تعریف ممتاز ده درصد (برای دانشجویان کارشناسی ورودی ۹۸): در سه نیمسال از چهار نیمسال اول باید جزو دانشجویان ده درصد برتر رشته خود باشند و برای دانشجویان ورودی ۹۸ که در نیمسال دوم ۹۸ (نیمسال کرونایی) معدل ترم ندارند از نظر معدل باید در نیمسال اول ۹۸ و نیمسال اول و دوم ۹۹ و معدل کل در پایان نیمسال دوم ۹۹ جزو ده درصد برتر رشته خود باشند.
•برای تغییر رشته به مهندسی کامپیوتر، دانشکده شرط دیگری نیز تعریف کرده و آن داشتن دو معدل ترمی بالای ۱۷.۵ و موافقت دانشکده کامپیوتر می باشد.
برای ورودی های ۹۸ درخواست ها در پایان نیمسال اول ۹۹ بررسی خواهد شد ولی طبق مصوبه دانشکده زمان بررسی درخواست ها پایان تابستان هر سال (پایان نیمسال دوم) می باشد.
* اخذ ۲۰ واحد اضافه درسی در کارشناسی:
هدف از اجرای آیین نامه روند اجرایی اخذ ۲۰ واحد درسی ایجاد انگیزه در راستای ارتقا کیفیت آموزشی دانشجویانی ممتاز که واجد شرایط تغییررشته و دورشته ای شدن نبوده اند اما جزء دانشجویانی قرار دارند که سه نیمسال از چهار نیمسال اول جزء ده درصد رشته و گرایش خود هستند، می باشد.
براساس این آیین نامه مجوز اخذ ۲۰ واحد درسی به دانشجویانی داده می شود که طبق مصوبه شورای ممتاز دارای یکی از شرایط زیر باشند:
- ممتاز سازمان سنجش آموزش کشور باشند (واجد شرایط دو رشته ای)
- در سه ترم از چهار ترم اول جزء ۱۰درصد اول رشته خود باشند و معدل کل این دسته از دانشجویان نباید کمتر از ۱۵ باشد.
- ممتاز دانشگاه باشند (واجد شرایط دو رشته ای)
دانشجو درصورت دارا بودن هر یک از شرایط بالا می تواند پس از پایان ترم چهارم درخواست خود را به اداره استعدادهای درخشان و المپیادها تحویل دهد البته جهت کسب اطلاعات بیشتر دانشجویان می توانند به آیین نامه مربوطه که در وب سایت  اداره استعدادهای درخشان و المپیادها قرار دارد مراجعه نمایند.
*تسهیلات آموزشی و مالی به دانشجویان ممتاز در سه مقطع:
•صدور گواهی ممتازی، گواهی رتبه و گواهی لاتین، گواهینامه موقت ممتازی پایان تحصیلات و دانشنامه ممتازی(طبق آیین نامه داخلی)
•صدور گواهینامه گذراندن ۲۰ واحد اضافی
•امکان اخذ تا ۲۴ واحد در هر نیمسال
•امکان اخذ ۱۰ واحد اضافه بر تعداد کل واحدهای دوره کارشناسی به شرطی که از امتیازات تغییر رشته و تحصیل همزمان در دورشته و ۲۰ واحد اضافه استفاده نکرده باشند
•تأیید دریافت وام ممتازی با احراز معدّل بالای ۱۷ در دو نیمسال آخر و داشتن یکی از شرایط ممتازی
•حمایت از شرکت در کنفرانس ها(همراه با مقاله)
•دریافت تخفیف شهریه مشوق دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد پردیس خودگردان(تهران، کیش)و دکتری پردیس خودگردان و نوبت دوم
•تخصیص اعتبار برای انجام پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری
•بورس امیرکبیر:
قبلاً این بورس فقط برای برگزیدگان المپیاد علمی دانشجویی کشور تعریف شده بود و دانشجویان عضو تیم های دانشکده که از طریق المپیاد غیرمتمرکز به مرحله نهایی المپیاد راه پیدا می کنند و نیز برگزیدگان مرحله نهایی المپیاد، برگزیدگان المپیادهای علمی جهانی و دارندگان مدال طلای المپیاد دانش آموزی مشمول این بورس می شدند بعد با مشارکت آقای مهندس تابع قانون مدیرعامل شرکت کار و اندیشه که دانش آموخته مهندسی مکانیک این دانشگاه و جزو خیرین می باشند بورسی برای دانشجویان ممتاز کارشناسی نیز تعریف شد و این بورس ۱ ساله بوده و دانشجویان زیر مشمول استفاده از این بورس می باشند.:
مقطع کارشناسی:
- بهترین رتبه منطقه ۱ و ۲ و ۳ در همان سال
- کسب معدل ۲۰ در حداقل یکی از دو ترم آخر با حداقل ۱۵ واحد گذرانده
 - ده رتبه اول در دانشگاه از نظر معدل کل
 - دانشجویان سال چهارم با رتبه اول در رشته های سطح ۴ دانشگاه: مهندسی دریا، مهندسی نساجی، مهندسی معدن، مهندسی مواد و متالورژی، ریاضیات و کاربردها، فیزیک
- دانشجویان سال چهارم کارشناسی که در سال سوم کارشناسی در مرحله اول المپیاد قبول شده و به مرحله نهایی راه یافته اند.
- دانشجویان سال چهارم کارشناسی که در سال سوم کارشناسی در المپیاد جهانی ریاضی رتبه کسب کرده اند.
- دانشجویان ممتاز دانشگاهی منطقه ۳ در سال سوم و چهارم
هر سال تحصیلی این دانشجویان بر اساس شرایط بالا شناسایی شده و به صورت ۱۲ ماه از این بورس استفاده می کنند.
*المپیاد علمی دانشجویی کشور:
درخصوص المپیاد علمی دانشجویی کشور نیز دانشگاه اساتید مشاور المپیاد در دانشکده ها را تعریف کرده است و در حال حاضر ۱۰ رشته این دانشگاه جزو رشته های فعال المپیاد می  باشند.
هر ساله پس از فراخوان دانشگاه اساتید مشاور المپیاد در هر دانشکده (۱۰ رشته فعال) تیم های المپیاد را مشخص کرده و ایشان را برای شرکت در المپیاد راهنمایی و در صورت لزوم کلاس های رفع اشکال برگزار می کنند تا تیم ها با آمادگی در این مسابقه مهم علمی شرکت کنند.
تاریخ مرحله نهایی المپیاد در سال ۹۹ به علت شیوع کرونا ۱ اسفند ماه می باشد. امیدواریم پس از رفع این بیماری همه گیر، سال آینده شاهد برگزاری فعال این مسابقه علمی معتبر در کشور باشیم.
*آیین نامه پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد بدون شرکت در آزمون ورودی:
در این آیین نامه تاکید شده است که ظرفیت پذیرش بدون کنکور ۴۰ درصد ظرفیت روزانه کارشناسی ارشد هر رشته در دفترچه کارشناسی ارشد سازمان سنجش است.
میانگین کل نمره های دروس گذرانده شده دانشجو پس از پایان نیمسال ششم بدون در نظر گرفتن تابستان (با گذراندن حداقل سه چهارم واحدهای کل دوره) باید بالای ۱۶ بوده و از این لحاظ، جزء ۱۵ درصد برتر دانشجویان رشته خود (بر اساس تعداد دانشجویان فعال دانشکده در رشته ذیربط در سال ورود) باشند.
معدل کل دانشجو در پایان سال چهارم نیز باید بالای ۱۶ باشد و متقاضیان بدون کنکور باید دوره کارشناسی را در ۸ نیمسال به پایان برسانند.
•دانشجویان تغییر رشته ای واجد شرایط در پایان سال سوم یا چهارم می توانند از این سهمیه استفاده کنند و بایستی نه ترمه درس خود را به اتمام برسونند.
•دانشجویان دو رشته ای که اختلاف واحد دو رشته آنها حداقل ۲۱ واحد باشد، درصورتی که دو رشته خود را در ۱۰ نیمسال به اتمام برسانند، می توانند در پایان سال چهارم با حداقل ۱۳۵ واحد گذرانده در دو رشته (بدون احتساب واحدهایی که تطبیق یافته است) و با معدل بالای ۱۶ در رشته مورد تقاضا، درخواست خود را به اداره استعدادهای درخشان و المپیادها تحویل دهند.
در صورت خالی ماندن ظرفیت دانشکده در پایان سال سوم، چنانچه در پایان سال چهارم (یا سال پنجم برای دانشجویان دورشته ای) دانشجویی با معدل بیش از ۱۶ فارغ التحصیل شود، می تواند متقاضی استفاده از این سهمیه گردد، مشروط بر اینکه سه چهارم واحدهای درسی خود را در پایان سال سوم گذرانده باشد.
زمان شروع دوره مهرماه هر سال است و داشتن موافقت دانشکده و تایید سازمان سنجش آموزش کشور الزامی است.
*آیین نامه پذیرش در مقطع دکتری بدون شرکت در آزمون ورودی:
داشتن معدّل حدّاقل ۱۶ در مقطع کارشناسی ، معدّل حدّاقل ۱۷ (بدون احتساب نمره پایان¬نامه) در مقطع کارشناسی ارشد و حدّاقل نمره ۱۸ پایان نامه در مقطع کارشناسی ارشد و
داشتن حدّاقل یکی از شرایط زیر:
الف-یک مقاله معتبر علمی پژوهشی داخلی یا نمایه شده بین المللی که نام متقاضی بعد از حذف نام استاد راهنمای پایان نامه، نفر اوّل باشد؛
ب-یک ثبت اختراع با داوری و تأیید نهایی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران؛
ج-رتبه اوّل تا سوّم انفرادی یا اوّل گروهی در جشنواره های علمی معتبر بین المللی؛
د-دانشجویان کارشناسی ارشد ترم چهارم در صورتی که جزو رتبه های اوّل، دوّم یا سوّم باشند؛
ه- رتبه اوّل تا پانزدهم نهایی المپیاد علمی دانشجویی کشور.
•برای متقاضیانی که دانشجوی یکی از دانشگاه های: صنعتی امیرکبیر، صنعتی اصفهان، صنعتی شریف، تهران، فردوسی مشهد، تبریز، علم و صنعت، تربیت مدرّس، شیراز، خواجه نصیر و شهید بهشتی، اصفهان، علامّه طباطبایی بوده و نمره پایان نامه بالای ۱۸ و یکی از بندهای بالا هستند، ضریب همترازی معدّل اعمال شده و لذا داشتن معدّل کارشناسی بالای ۱۵ و داشتن معدّل کارشناسی ارشد بالای ۱۶ جایگزین می شود.
•دانشجویان کارشناسی ارشد که در هر دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشجوی یکی از دانشگاه های: صنعتی امیرکبیر، صنعتی اصفهان، صنعتی شریف، تهران، فردوسی مشهد، تبریز، علم و صنعت، تربیت مدرّس، شیراز، خواجه نصیر و شهید بهشتی، اصفهان، علامّه طباطبایی بوده و (بدون اعمال ضریب همترازی معدّل) دارای معدّل کلّ بالای ۱۶ در مقطع کارشناسی و همچنین معدّل کلّ بالای ۱۷ در مقطع کارشناسی ارشد  باشند می توانند متقاضی استفاده از این سهمیه گردند.
o  دانشگاه شاهد در رشته مهندسی پزشکی به دانشگاه های فوق الذکر اضافه می شود.
o  فقط پرونده فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد که از زمان فراغت از تحصیل آنها کمتر از دو سال گذشته باشد قابل بررسی است.
o  مدارک دوره های مجازی، نیمه حضوری یا غیرحضوری، آموزش محور، دانشگاه های غیرانتفاعی و دانشجویانی که مدارک خود را از دانشگاه های خارج از ایران دریافت نموده اند برای ورودی بدون آزمون، بررسی نخواهد گردید.
*امور نخبگان:
بنیاد ملّی نخبگان بر اساس آیین نامه پشتیبانی از فعالیت های علمی و فرهنگی دانشجویان مستعد تحصیلی کشور در هر سال تحصیلی، اعتبارها و تسهیلاتی را به دانشجویان برتر دانشگاه ها اعطا می کند.
بنیاد ملّی نخبگان پس از بررسی اولیه درخواست های متقاضیان و بر اساس ظرفیت سالانه، نتایج مرحله اول را به دانشگاه ها اعلام می کند.
مشمولین می توانند از تسهیلات مندرج در سامانه سینا به صورت تسهیلات ماهیانه و جوایز موردی با تأیید دانشگاه محل تحصیل خود استفاده نمایند.
در تمام موارد استفاده از تسهیلات، درخواست ها توسط کارشناس نخبگان دانشگاه نیز باید کنترل و در سامانه سینا تأیید گردد.