رئیس پژوهشکده فناوری های نو دانشگاه تاکید کرد: حرکت برای رفع نیاز صنعت و جامعه اولویت اصلی پژوهشکده فناوری های نو دانشگاه صنعتی امیرکبیر

 | تاریخ ارسال: 1399/12/23 | 
رئیس پژوهشکده فناوری های نو دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به انعقاد ۹ قرارداد صنعتی طی دو سال گذشته در این پژوهشکده گفت: پژوهشکده فناوری های نو در راستای رفع نیاز صنعت و جامعه درحرکت است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر مهناز شمشیر ساز با بیان اینکه این پژوهشکده از سال ۱۳۷۳ با نام مرکز تحقیقات اتوماسیون و رباتیک در این دانشگاه فعال بوده، گفت: در سال ۱۳۷۷ با تغییر نام این مرکز به پژوهشکده فناوری های نو دانشگاه صنعتی امیرکبیر در شورای گسترش آموزش عالی موافقت و فعالیت این پژوهشکده آغاز شد.
وی هدف اصلی فعالیت این پژوهشکده را راه اندازی هسته های فناور با مشارکت بخش های دولتی و خصوصی در راستای تجاری سازی طرح های دانشگاهی و پیاده سازی اقتصادی دانش بنیان در کشور عنوان کرد.
رئیس پژوهشکده فناوری های نو دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاکید کرد: پیش بینی و شناسایی فناوری های نو، ارائه راهکارها برای دستیابی صنایع به آنها، برگزاری جلسات با صنایع و سازمان ها درراستای شناسایی نیازها، تجاری سازی محصولات دانش بنیان، فارغ التحصیل نمودن پژوهشگران فناور و مورد نیاز صنایع کشور، کمک به ارتقاء جایگاه بین المللی دانشگاه، تجهیز آزمایشگاه های تخصصی در راستای ارائه خدمات و انجام پژوهش های تقاضا محور و ارتقاء دانش فنی از ماموریت های این پژوهشکده است.
دکتر شمشیرساز عنوان کرد: این پژوهشکده در حال حاضر دارای ۴ گروه پژوهشی : (رباتیک و اتوماسیون، مکاترونیک، نانو و ریزفناوری و مواد پیشرفته است.
وی اظهار داشت: همچنین این پژوهشکده دارای ۷ عضو هیات علمی تمام وقت و بیش از ۱۲۵ نفر دانشجوی تحصیلات تکمیلی با دانشکده های همکار است.
رئیس پژوهشکده فناوری های نو دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: این پژوهشکده درحال حاضر ۴ دانشجوی پسا دکتری و ۴ فارغ التحصیل دوره پسا دکتری نیز دارد.
دکتر شمشیرساز گفت: همچنین ۷ استاد پژوهشگر در این پژوهشکده مشغول به فعالیت هستند و دوره ۳ استاد پژوهشگر در این پژوهشکده نیز پایان یافته است.
وی اظهار داشت: این پژوهشکده بیش از ۳۰ اختراع در سطح ملی توسط اعضای هیات علمی پژوهشکده ثبت کرده است.
رئیس پژوهشکده فناوری های نو دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: اعضای هیات علمی این پژوهشکده ۳ کتاب ترجمه ای و سه کتاب تالیفی منتشر کرده اند.

دکتر شمشیرساز اظهار داشت: طی سال های ۹۰ تا ۹۹ اعضای هیات علمی این پژوهشکده موفق به انتشار ۳۴۸ مقاله آی اس آی شده اند.
وی عنوان کرد: پژوهشکده فناوری های نو دانشگاه صنعتی امیرکبیر طی ۲ سال اخیر ۹ قرارداد صنعتی منعقد کرده است اما در مجموع ۱۷ قرارداد صنعتی در این پژوهشکده درحال اجرا است که برخی از این قراردادها مربوط به سال های قبل است. لازم بذکر است در مجموع ۶۹ قرارداد صنعتی در این پژوهشکده تاکنون منعقد گردیده است.
رئیس پژوهشکده فناوری های نو دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به اینکه دانشگاه صنعتی امیرکبیر اولویت خود را شناسایی و رفع نیازهای صنعت و جامعه تعیین کرده است، گفت: این پژوهشکده نیز در راستای هدف گذاری دانشگاه در حرکت است بنابراین ارتباط با صنایع و جامعه از اولویت های اصلی این پژوهشکده به شمار می رود و برنامه های تعیین شده برای این پژوهشکده نیز در این راستا قراردارد.
دکتر شمشیرساز عنوان کرد: حمایت از طرح های فناورانه جهت قرار دادن آنها در مسیر تجاری سازی، از محورهای فعالیت این پژوهشکده به شمار می رود در این راستا مقرر شده تا این حمایت از طرح های با سطح فناوری بالای ۴ (TRL> ۴)  انجام گردد.
وی با بیان اینکه ارتقا رتبه بین المللی از اهدف این پژوهشکده نیز است، گفت: برای دستیابی به این هدف محورهای همکاری با دانشگاه های خارج از کشور در راهنمایی و مشاوره پروژه های تحصیلات تکمیلی، تهیه پروپوزال بین المللی به صورت مشترک و ثبت اختراع بین المللی پیگیری می شود.